Rybačka v Starom háji

Úvod

Dňa 31.7.2010 sme s rodinou vyrazili na ryby. Hovorili sme si, že sme ešte nikdy na rybách neboli tak to skúsime. Organizoval to známy z dediny, amatérsky rybár.

Bohužiaľ sme zaspali trocha, vstali sme až o 5:00 ráno. Na miesto činu sme sa dostali okolo 5:40.
Boli sme vo veľmi príjemnom prostredí a napriek neskoršiemu príchodu máme

voľné dobré miesto pri Malom Dunaji.

Skončili sme večer o ôsmej.

Príprava

Ujo rybár pripravuje náčinie a mi vyberáme veci na stôl.
Prvá ryba na seba nedala dlho čakať, minútu po nahodení bola vonku. Bohužiaľ, intervaly úlovkov sa stále zmenšovali.

Zo začiatku sme prevažne jedli, však čo sa dá robiť keď je zima ráno a my čakáme.
Potom sme sa začali priučovať tomuto remeslu.

Rybárstvo – právna časť

Prvá vec čo ma zarazila, že ako veľmi zákon obmedzuje rybárov. Je nutné zapísať každý úlovok (aj vrátený). Mať maximálne dve udice naraz. Nikto bez povolenia nemôže držať v ruke udicu, nie to ešte loviť ryby. Trestá sa dokonca zápisom do registra trestov (spomeniem Richarda Sulíka, ktorý chce legalizovať menšie množstvá marihuany, aby neboli v registri trestov). Takže ak chce ísť dieťa s ocom na ryby, tak aj dieťa musí mať povolenie.

Aby som dodržal právnickú čistotu preto nebudem spomínať mená a aby som bol korektný, tak všetko ulovil pán rybár na maximálne dvoch udiciach.

Dosť bolo formalít.

Rybárstvo – praktická časť

Ulovil malú rybu, ktorej potom odrezal hlavu a dal ju ako návnadu na šťuku (tú sa nám bohužiaľ nepodarilo uloviť).

Na druhej udici bola návnada pozostávajúca z piatich húseníc mäsiarky (napichaných na zadku). Vyššie na nylonovom lane bolo umiestnené krmivo s vônnou arómou, aby si ryby navykli plávať na určité miesto bližšie k návnade.

Malé ryby sa dajú loviť na hocijakej udici, s jednou návnadou a bez arómy. Dokonca ani nie je nutné mať naviják, stačí aby bol voda hlbšia pri brehu.

Jeho najväčší úlovok meral 35cm. Bohužiaľ miera (minimálna dĺžka ryby zo zákona na to, aby si ju mohol rybár nechať – malé sa nechávajú dorásť) tejto ryby je 40cm, takže sme ju pustili späť. Bol to trocha podpriemerný deň, žiadny väčší úlovok.
Rybárstvo – technologická časť

Spomeniem, že technika neminula ani rybársky priemysel. Existujú radary na ryby, podvodné kamery na udiciach, budíky pri chytení, lodičky čo nesú háčik na jedno miesto a podobne. Samozrejme to niečo stojí.

Celkom prijateľná je ale metóda umelej ryby. Umelá ryba sa nahodí dostatočne ďaleko a potom sa navijakom ťahá naspäť. Ona sa potom vlní ako naozajstná ryba a vydáva hrkotavé zvuky. Samozrejme má namiesto plutiev háky, aby sa na ňu pažravá ryba prichytila.

Samozrejme sme nie len chytali ryby, ale aj výdatne jedli. Raňajky boli mastný chlieb so zeleninou. Potom sme asi tri hodiny varili guláš (s vínom, korením, … ) a nakoniec bolo kura na pahrebe v alobale. Dá sa povedať že sme sa stravovali na prírodno. Ryby sme si nechali na večeru.

Ostatné

Ujo rybár doniesol aj čln, takže sme sa trocha prešli aj po Malom Dunaji. Ako on hovorí, turisti idú dolu vodou a domáci hore vodou. Prišli sme až k Tomášikovskému mlynu, kde sa turisti práve skladali na obed.

Napriek tomu, že to je prakticky maďarsky hovoriace územie, sme tu stretávali hlavne Slovákov. Aj na člnoch, aj pri chatách.

Fotky
Viacej fotiek je možné nájsť na Facebooku.